İslam Mimarisi Evleri

Mimari,insanın çevresini şekillendirme çabasının ürünüdür.Mimarinin gelişmesinde etkili olan tercih ve kararlar,inanç sitemini ve kültürel değerleri kaynak olarak alır. İnsanlar mimaride inanç sistemininden etkilenir ve buna paralel olarak İslam mimarisinde ” Tevhid ” anlayışı görülür.

İslam mimarisi ile yapılan evlerde günümüzün aksine şatafat görülmez. Sade ve Mütevazi olan bu evler iklim şartları ve ihtiyaçlar düşünülerek tasarlanmıştır.Sıcak iklimlerde pencelerin güneşi evin içine almayacak şekilde tasarlanması evlerin iklim şartlarına uygun bir biçimde tasarlandığına örnektedir.

İslam evleri,aile için inşaa edilir ve bu bağlamda da mahremiyet çok önemlidir.Evler geçici yapılar olarak yapılmış değişime müsait şekilde tasarlanmıştır. Evlerin yapımında tahta ve kerpiç kullanılmıştır sebebi ise mütevazilik göstergesi olmasıdır. Ev,haremlik,selamlık ve avlu olmak üzere üç bölümden oluşur.Avlu evin dışarı ile olan sınırıdır. Selamlık ile haremlik(mahrem alan) bölümleri birbirlerini görmeyecek şekilde yapılmıştır.Selamlık da bulunan bir insan haremlik kapısını görmez. Şu an mimarimizde salonun karşısında yatak odası olması veya giriş kapısından görülen mahrem alanların olması batı mimarisine yönelmemizin sonucudur.

Evlerin konumlarına baktığımız zaman evler,mahremiyet alanlarını koruyucu şekilde,avlu duvarının yüksekliğini aşmayacak şekilde ve karşı karşıya,yan yana olmayacak şekilde konumlandırılmıştır.Mahallenin ortasında bir cami bulunur ve evler camiyi merkez alarak konumlandırılır.Sokaklara baktığımızda kamusal alan olarak görülmüş toplanma alanı için mescit ve evler tercih edilmiştir.

 

Katkıda bulunanlar 

Kübra ERCİYAS – ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ

Erel ALKAN – ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ

 

» Sizlerde yazılarınızı ve görüşlerinizi sosyologerdestek@gmail.com adresine gönderebilirsiniz

 

 

 

İslam Mimarisi Evleri” için 5 yorum

  • 19 Temmuz 2019 tarihinde, saat 08:24
    Permalink

    Özellikle her seçim sıklıkla gündeme gelen meselelerden birisi oluyor “yatay mimari” ve mimari de “geçmişe dönüş”. Modern sanayi kentlerin de insanların ihtiyaçları İslam mimarisi / yatay mimari ile karşılanıp konforu artırılabilir mi ?
    Sonuçta kentler ucube olsun yada olmasın bir ihtiyacın sonucu olarak onu karşılamak için oluşturulur bu anlamda Marx’ın altyapı ve üstyapı analizi çok da haksız görünmemektedir, peki modern sanayi altyapısı için de İslam üstyapısı kurulabilir mi?
    Bütün müslümanlar İslam’ın Çağlarüstü ilk insandan son insana kadar Allah’ın insanlara gönderdiği biricik din olduğunda hem fikirdirler, peki geçmişin tortularını dramatize edip onlara “İslam mimarisi” demek İslam’ı tarihe hapsetmek degilmidir?

    Yanıtla
  • Geri bildirim: Herbert Spencer |

  • Geri bildirim: Herbert Spencer - Sosyoloji Ders Notları |

  • Geri bildirim: KARL MARX |

  • Geri bildirim: Karl Marx-İş Bölümü-Yabancılaşma / Sosyoloji Ders Notları |

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Facebook
Twitter
Instagram